سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت فاجعه مکّه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت فاجعه مکّه

  • یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِأَجâمَعیüنâ»
فاجعه‌ای که به دست عوامل آمریکا در مکه مکرّمه بیت اللّه الحرام و درجوار خانه امن الهی و در روز جمعه نزدیک غروب آفتاب به وجود آمد،آن قدر فجیع و عظیم است که انسان نمی‌داند چه اسمی روی آن بگذارد و ازکجا شروع کند و به کجا ختم کند.
برای حرف زدن درباره این فاجعه در آینده ما وقت و مستمعین فراوان وزیادی داریم. در این لحظات پرهیجان و اضطراب آور، مقدمه‌ای را روانمی‌دانم که اینجا مطرح کنم و مستقیمآ وارد متن مطلب می‌شوم. اولین‌حرف من این است که من برای صحبت کردن در این مراسم هر چه فکر کردم‌که در تاریخ بشریت یک نمونه‌ای شبیه برای این جنایت و این فاجعه پیدابکنم به جایی نرسیدم؛ بدون شک ما باید این فاجعه را یک فاجعه منحصربه فرد در تاریخ بشریت به حساب بیاوریم و طراحان این فاجعه را که کسی‌به غیر از استکبار غرب و آمریکا نیست و مجریان این فاجعه را - که حکام‌خبیث آل سعود هستند - در کل تاریخ بشریت از لحاظ قساوت و جنایت در رأس قساوت پیشگامان جنایتگر تاریخ به حساب بیاوریم. همین مسأله راتوضیح می‌دهم. توجه داشته باشید که محور صحبت من امروز این است که‌این را توضیح بدهم و روشن بکنم که این فاجعه و جنایت با همه ابعاد وخصوصیتش در تاریخ بشریت بی‌نظیر است و مسلمانان دنیا را به عمق این‌جنایت متوجه بکنم که مسلمانان تصمیمات لازم را در مورد این جنایت‌بگیرند.
اولا ببینید کیفیت این حادثه چگونه است، صحنه را مجسم بکنید.خوشبختانه صحنه به گونه‌ای  
اتفاق افتاد که کل امپریالیسم خبری هم اگرتلاش بکند نمی‌تواند حقایق صحنه را بپوشاند، در منظر صدها هزار انسان‌این اتفاق افتاده است.
این حادثه را وقتی که انسان با جنایات جنایتکاران بزرگ تاریخ مثل‌هیتلرها و مغولها و جنایتکارانی که شامل حکام بزرگ امروز هم می‌شودحتی جنایات آمریکا در کشورهایی مثل ویتنام و جاهای دیگر مقایسه می‌کند، با خصوصیاتی که در این جنایت وجود دارد این از همه جلو زده است. کسانی که مورد تعرض در آن فاجعه قرار گرفته‌اند، جمعیتی انبوه از زوار و حجاج بیت‌اللّه الحرام و میهمانان خداوند در خانه خدا و حرم امن‌الهی بودند و کسانی که مجری این جنایت هستند، کسانی هستند که اسم خودشان را خادم الحرمین گذاشته‌اند و لقب میزبان میهمانان الهی را برای خودشان یدک می‌کشند. صدها هزار انسان، در آفتاب گرم مکه مکرّمه، در خیابانهای مکّه و در حالی که انبوه جمعیت، حرارت شدید خورشید، داغی زمین و همه عواملی که می‌تواند جمعیتی را در حال فشردگی و رنج و در نهایت فشار قرار بدهد، خواسته‌هایی که این انسانها مطرح می‌کردند هیچ ربطی به حکام سعودی به عنوان حاکم یک کشور نداشته است. حالا به اربابان آنها به ریشه‌های آنها و به حامیان آنها مربوط می‌شده، اینها چیزهایی است که با ادعاهای سعودی‌ها نمی‌خوانده است. اینها می‌گفتند مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و مرگ بر استکبار و حتی مرگ بر ارتجاع هم - که سعودی‌ها خود را نمونه آن می‌دانند - نمی‌گفتند. صحبت از استکبار و استعمار و صهیونیست و جنگ افروزان منطقه بود و شعارها، شعارهای اسلامی و انسانی بود و جمعیت خالی از هر گونه سلاح تعرضی و خالی از هر گونه تعرض نسبت به حاکمان سعودی که در آنجا مسئولیت نظم در مکه و پذیرائی از زوّار را به عهده داشته‌اند، بود.
اکثریت جمعیت را مردم مستضعفی از ایران، از کشورهای آسیایی، از کشورهای آفریقایی و مخصوصآ اعراب متدین کشورهای اسلامی و مردم مظلوم و مجاهد و مظلوم افغانستان تشکیل می‌دادند و در چنین صحنه‌ای که یک تظاهرات مسالمت‌آمیر و بدون خشونت و با مقدمه‌ای که از پیام جاوید حضرت امام شروع می‌شود و در همان پیام حضرت امام زائران بیت‌اللّه الحرام را نصیحت می‌کند که سعی کنید نظم منطقه را حفظ کنید و بهانه‌ای به دست اخلال‌گران ندهید و با سخنان نماینده حضرت امام که باز مردم را دعوت به آرامش و نظم می‌کند شروع می‌شود. حرکت جمعیت به طرف مکّه معظمه و بیت‌اللّه بود که به عنوان نماز مغرب می‌خواستند خود را به آنجا برسانند. شما این صحنه را در نظر بگیرید و ببینید تعرض به این جمعیت یعنی چه؟ و حکام سعودی چه از جان این جمعیت می‌خواستند؟ چرا این قساوت در این صحنه با این شدت  
و با این عمق بروز کرده است؟ ما دست اجرایی حکام آل سعود را می‌بینیم، اما شکی نداریم که این فاجعه نمی‌تواند بدون دستور و خواست ابرقدرت آمریکا در این لحظه اتفاق افتاده باشد. سعودی‌ها تحقیقآ محاسبه کرده و تشخیص داده‌اند که این فاجعه ریشه آنها را می‌زند و آنها را در تاریخ آن چنان رسوا می‌کند که سرشان را دیگر در تاریخ نمی‌توانند بلند بکنند و این آمریکا است که عربستان را تبدیل به نوکر خود کرد که به این جنایت تن داد و این جنایت را ترسیم کرد که اینها را در بحث خودم و در جای خودش می‌آورم. به هر حال ریشه جنایت هر کسی که باشد، سعودی به عنوان مجری و عامل نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی بکند و ما ضمن اینکه ریشه اصلی را برای انتقام انتخاب خواهیم کرد، ولی از جنایت سعودیها هم صرف نظر نخواهیم کرد.
من لحظه‌ای به فکر افتادم که این فاجعه را با جمعه خونین هفده شهریورمقایسه بکنم، بعد دیدم که خیلی فاصله دارد. در این جمعه خونین قساوت‌دربار پهلوی، همپالکی فهد کشتار انسانها اگر چه عمیق بود، اما فرق دارد.مردم در اینجا به عنوان مبارزه با شاه و دربار پهلوی جمع شده بودند، اگر او با مردم طرف شد، به عنوان یک طرف که مخاطب مردم است و آنها با او طرف شده بودند، درگیر شد، گرچه جنایتکار بود و قساوت کرد و گرچه حق مردم بود که این خواسته را داشته باشند، ولی تفاوت دارد. این جمعیتی که در آنجا مورد تعرض قرار گرفتند، میهمان دربار سعودی بودند. اینها میهمانان خدا بودند، آنها شعار علیه کسی می‌دادند که سعودیها به دروغ خودشان هم این شعار را می‌دهند، علیه اسرائیل شعار دادن، مرگ بر صهیونیست گفتن، مردم را دعوت به اتحاد کردن و اَیُّهااَلمُسلِمون اِتَّحدوا اِتَّحدوا شعار دادن اینها چیزهایی است که خود سعودیها به صورت شعار می‌گویند. شاه در اینجا اگر این جنایت را کرد برای این بود که دید اینها مستقیمآ در این میدان دارند مرگ بر شاه می‌گویند، درگیری و جنگ است، یک طرف حق و یک طرف باطل و دستور داد که قساوت کنند، اما در عربستان به چه دلیلی با مردم این طوری مواجه می‌شوند و به چه دلیلی این مردم را به گلوله می‌بندند و از بالای پشت بام قطعات بزرگ سیمان و آجر بر سر انبوه مردم می‌ریزند؛ این چطور قابل مقایسه است؟!
فکر کردم که مناسب‌ترین چیزی که در این بابت به چشم می‌خورد به‌عنوان یک مثال حادثه دیر یاسین در فلسطین است، ولی ابعاد قضیه با او خیلی فرق دارد. در دیریاسین اسرائیلی‌ها وقتی که بخشی از فلسطین را غصب کردند و مردم یک روستایی را جمع کردند برای اینکه ملت فلسطین را بترسانند و آنها فرار بکنند، مردان را از زنان در میدان جدا کردند و مردها را در جلوی چشم زنها به آتش کشیدند و بعد زنها را سوار کامیونها کردند و در شهرها گرداندند و کارهایی از این قبیل،  
آنجا در نظر بگیرید طرفش حکام تروریست اسرائیل هستند و این طرف مردم فلسطین هستند که داشتند با مردم اشغالگر می‌جنگیدند و صحنه جنگ و صحنه نزاع است و طرف هم اسرائیل است و آن طرف هم فلسطینی‌ها، در عین حال حادثه دیریاسین با همه سانسوری که در آن زمان شد، دنیا را تکان داد و مدتی حامیان اسرائیل را به انفعال کشاند.
اما ابعاد حادثه‌ای که در جمعه خونین و سیاه مکه اتفاق افتاد مثل آن‌است؟ اینجا میهمانان خدا و میهمانان حکام سعودی و میهمانان کسی که‌خودش را خادم الحرمین معرفی کرده، کسانی که متعهد شده امنیت آنها را حفظ بکند، کسانی که سعودی از اینها پول گرفته که نیازهای آنها را تأمین بکند، کسانی که با دادن ویزا تعهد حفاظت آنها را به عهده گرفته، کسانی که آنجا برای نجات اسرائیل و نجات کشورهای عربی و نجات افغانستان و نجات اسلام به صورت ظاهر لااقل همراه با شعارهای دروغین و ریاکارانه حکام سعودی و ارتجاع عرب در حرکت بودند، آیا قابل مقایسه با حادثه دیریاسین است؟ شیوه قساوت به گونه‌ای است که نشان از یک برنامه‌ریزی همه جانبه - فقط به منظور کشتار زوّار ایرانی و هر کسی که با ایرانی‌ها در آن تظاهرات شرکت داشته است - دارد. همان طور که نماینده امام هم در بیاناتشان گفته بودند و تا به حال خبرهای قطعی به ما رسیده، در این میدان و مسیری که حجّاج تظاهر کننده بودند همه راههای ورودی و راههای خروجی بسته شده بود، تمام راههای فرعی و کوچه‌ها بسته شده بود که کسی نتواند فرار بکند، هنگامی که تهاجم شروع می‌شود، فقط از دو طرف که امکان فرار و یا عقب نشینی و در رفتن از معرکه وجود داشت، دژخیمان سعودی وارد معرکه می‌شوند. از جلو که عمدتآ خانمها، معلولین و جانبازان بودند و از عقب که عمدتآ متصدیان و مسئولان بودند و به هر دو طرف تهاجم شروع می‌شود و از روی بامها و ساختمانهای مشرف، که از پیش مأموران جلاد سعودی موضع گرفته بودند با همه امکاناتی که بتوان یک جمعیت بی‌سلاحی را مورد تعرض قرار داد به اینها هجوم می‌آورند، سنگ می‌زنند، چوب می‌زنند، بطری با مواد آتش‌زا می‌زنند و مأموران خشنی که مسلح به اسلحه سرد در میان مردم بودند، مردم را می‌زدند و آنهایی که اسلحه گرم داشتند از اطراف به مردم بی هدف و با مسلسلها شلیک می‌کردند. گاز خفه کننده که در چنین اجتماعی به هیچ نحوی و در هیچ جایی از دنیا تجویز نشده، برای متفرق کردن مردم به جای گاز اشک آور به کار گرفته می‌شود. گاز اشک‌آور می‌زنند که مردم متفرق بشوند، خوب این مردم بنا نداشتند که متفرق نشوند، اینها دو طرف را بسته بودند که مردم متفرق نشوند، گاز خفه کننده ریختن صرفآ به خاطر این بود که هم مردم را بیشتر بترسانند و هم عده‌ای را نیز با همین گاز از بین ببرند. مجروحانی که روی زمین مانده بودند و کسانی که زیر لگد بی حال شده بودند، وقتی که  
کمی میدان خلوت می‌شود و نیروهای امداد می‌آیند که اینها را ببرند، به جای اینکه راه بدهند اینها را ببرند، ماشینهای امدادرسانی را به گلوله می‌بندند و آنها را هم در ردیف اینها روی زمین می‌ریزند. همه آثاری که در آنجا وجود دارد و همه ادلّه‌ای که وجود دارد و همه حوادثی که اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که اینها برنامه ریزی کرده بودند که قتل عامی در میان مردم بکنند. حتی بعضی از خانه‌های مجاور که مردم خود مکه بودند و رحمشان به جوش آمده بود و در خانه‌ها را باز کردند تا مردم به این خانه‌ها پناه ببرند، مأموران عربستان به این خانه‌ها گاز خفه کننده انداختند و احیانآ به داخل خانه هم تیراندازی کردند.
چنین حادثه‌ای را شما کجا دارید؟ حالا این حادثه با این ابعاد اتفاق‌می‌افتد، برای چه؟ واقعآ آدم تصور بکند که عربستان سعودی و آمریکا که‌طراح این حادثه هستند، چه چیز از این حادثه می‌خواستند و چه هدفی‌داشتند که این گونه قساوت کردند! یکی از دلایلی که برای همه روشن است‌شکست افتضاح آمیز آمریکا در خلیج فارس و بعد رسوایی جبران ناپذیرسفر قاچاق هیئت آمریکایی به ایران است. آنچه که در آمریکا دارد بر سر این‌مسأله اتفاق می‌افتد و افتضاح آمریکا در جریان رزم ناو استارک و بدترین‌افتضاح آمریکا در تاریخ نظامیش در جریان اسکورت کشتی‌های نفتکش‌کویتی و حمل نفت با پرچم آمریکایی‌ها که آخرین پرده‌اش روز قبل ازحادثه اتفاق می‌افتد که هلیکوپتر نظامی آمریکا با آن خفت در آبهای خلیج‌فارس فرو می‌رود. این افتضاح‌ها آمریکا را محتاج کرده که یک حادثه فجیعی‌در دنیا در رابطه با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و چه بهتر که در کنارخلیج فارس اتفاق بیفتد. آمریکا به این حادثه محتاج است ولی این طورنیست که این طراحی آمریکایی‌ها به نفع آنها تمام بشود، حالا خواهیم دیدکه بعد از این چه بر سرشان می‌آید! آمریکایی‌ها به این فاجعه احتیاج داشتندو جایی در دنیا آماده‌تر از عربستان سعودی و کعبه مکرّمه و خانه خدا نبود.آنجا بود که یکصدو پنجاه هزار زائر بی‌سلاح و بی‌دفاع ایرانی و دهها هزار نفراز دوستان مسلمان ایران با دست خالی در اختیار حکام و جلادان سعودی‌بودند و آنجا بود که می‌شد فاجعه‌ای از این قبیل درست کرد و نقد بود. ومکان از لحاظ آنها مناسب بود و دست نیروهای مدافع ایران و مسلمان‌جهان و نیروهای انقلابی مسلح از آنجا کوتاه بود و آنها دستشان باز بود هرکاری که می‌خواهند بکنند. ولی عواقب آن را فکر نکرده بودند و فکرمی‌کردند همین یک روز است که اتفاق می‌افتد.
برای اینکه افکار عمومی دنیا را از افتضاح آمریکا دور بکنند، برای اینکه‌ضربه‌هایی به انقلاب اسلامی بزنند که جوابی باشد به آمریکا که در طبس ولبنان و میدانهای سیاست بین‌المللی از دست انقلاب ایران ضربه خورده وبرای اینکه جواب عملی به پیام بسیار عظیم و سرنوشت ساز  
رهبر انقلاب وامام امت بدهند که پایه‌های حکومت استکبار و ارتجاع را لرزاند، اینها به‌چنین حادثه‌ای نیاز داشتند ولی مثل سایر مواقع احمقانه برخورد کردند واشتباه بزرگی را مرتکب شدند.
حکام سعودی عامل مناسبی برای این کار بودند، تاریخ وهابی‌ها در شبه جزیره و سعودیها برای اربابانی که طراح این جنایت بودند روشن بود. سعودیها در تاریخ کوتاه خود بیشترین خونریزی را در تاریخ نسبت به جریانهایی از این قبیل کرده‌اند. حکام سعودی سابقه کشتارهای وسیعی را در همین مدینه و در روستاهای اطراف مکه و مدینه در خلیج‌فارس و در احساء و در منطقه شرقی عربستان سعودی در کربلا و نجف و غارت کردن منابع فرهنگی، آتش زدن کتابخانه‌ها، خراب کردن ابنیه تاریخ اسلامی - آنهایی که از زمان پیغمبر(ص) در مدینه سالم بوده - خانه‌های بسیار باارزشی که از زمان پیغمبر(ص) و خلفاء در طول تاریخ اسلام باقی مانده بود و ارزش باستانی و اسلامی و فرهنگی داشت، در این مدت عمر خود نشان داده بودند.
قساوت پیشگان وهابی شعارهای خاصی را جلوی پای سربازانشان گذاشته بودند و اینها هر جنایتی را مرتکب می‌شدند، من خواهش می‌کنم از این به بعد یک مقدار بیشتر به تاریخ این گروه شوم رسیدگی بشود که اینها چه عناصری در تاریخ هستند. آمریکایی‌ها اینها را آدمهای مناسبی برای این کار دانستند. زیرا هیچ کس دیگر غیر از اینها آمادگی ندارد که در مکّه مکرّمه و در کنار خانه خدا میهمانان خدا را این گونه مظلومانه تحت این گونه حملات و این گونه جنایات قرار بدهد. این فقط از عهده مستکبری مثل آمریکا و اجرایش هم فقط از عهده کسی که یک چنین تاریخ سیاهی پشت سر دارد برمی‌آید. اینها این جنایت را این گونه مرتکب شدند و نه این اولین جنایت و نه آخرین جنایت اینها است، ولی این فجیع‌ترین جنایت اینها است با ابعاد گوناگونی که اینها در این جنایت از خود بروز دادند. حالا باید چه کرد؟ الان فکر می‌کنید که دنیای اسلام، دنیای آزاد روشنفکرها و قلم به دستهای دنیا، مراکز خبری دنیا، کنفرانسهای جهانی، مراکز حقوق بشر، سازمان ملل و دیگر کسانی که به اسم این گونه عوامل عوام فریب، به جان اینها افتادند اینها با این حادثه چگونه برخورد خواهند کرد، آینده برخورد چیست؟ از همین حالا پیداست.
از دیشب که عربستان سعودی بر خودش مسلط شده و برنامه‌های‌تبلیغاتیش را شروع کرده، مراکز خبری دنیا ناجوانمردانه دارند قضیه را به یک‌مسیر دیگری می‌برند. آن طور که می‌گویند ایرانی‌ها برای تظاهرات رفته‌بودند و درگیری به وجود آمده و نیروهای عربستان برای ایجاد امنیت وارد جریان شده‌اند و آمار می‌دهند که در این جریان عده‌ای از زوّار ایرانی شهید شده‌اند، یک عده از پلیس عربستان کشته و عده‌ای هم از زوّار غیرایرانی کشته شده‌اند. همه می‌دانند که ایرانی‌ها  
دست از آستین بیرون نیاوردند و نماینده امام و سایر مسئولین دستور دادند که به دست اخلال گران و متجاوزین بهانه ندهید و می‌دانند که اینها دفاع نکردند. همه می‌دانند و آمار هم نشان خواهد داد که اکثریت شهدا و مجروحین را خانمها تشکیل می‌دهند که زنهای چادری اهل دفاع نبودند. جمعی از جانبازان شهید و مجروح شدند که روی چرخها و بدون دست و پا در کنار جمعیت و در جلو جمعیت بودند. عربستان به دروغ و خیانت می‌گوید که چند تن از مأمورین آنها مثلا هشتاد نفر کشته شده و همین را هم به بوقهای تبلیغاتی می‌دهد و کسانی هم در دنیا مثل شاه حسن و شاه حسین و شاه صدام در جلوی کسانی هستند که جنایت عربستان سعودی را تأیید می‌کنند و به او تبریک می‌گویند که چنین قساوتی را مرتکب شده، حالا رسانه‌های جهانی چه می‌خواهند بکنند؟
اینجا چند صد هزار چشم حجّاج شاهد قضیه بوده و اینها به شهرهایشان باز می‌گردند، اینها جزئیات حادثه را روی زمین دیده‌اند، اینها چادرها و روسری‌ها و لباسهای افراد شیهد شده را تا روز بعد روی کف خیابانها دیده‌اند، اینها خیابان مملو از خون شهدا را دیده‌اند و اینها صدای رگبار گلوله‌ها را چندبار شنیده‌اند و نامردهای سعودی باز هم اعلام می‌کنند که ما گلوله‌ای شلیک نکرده‌ایم! ببینید وقتی که فضاحت یک انسان از حد می‌گذرد، دیگر این جوری برخورد می‌کنند! دنیا می‌خواهد با این مسأله چه کار بکند؟ من شکی ندارم که الان بانکهای سعودی در سراسر دنیا دریچه‌شان را برای روزنامه‌ها و رادیوها و تلویزیونها و قلم دستها باز می‌کنند تا آنها این تصویر را روتوش کنند و این چهره کثیف و آلوده را گریم کنند.
امروز کل دنیا، روزنامه‌های دنیا، مجلات دنیا، رسانه‌های تبلیغی و مراکزخبری و خبرگزاریها و خطیبها و گوینده‌ها همه در معرض یک آزمایش‌بسیار مهمی قرار گرفته‌اند. آیا می‌خواهید این چهره کثیف را گریم کنید و یامی‌خواهید بخشی از این حقیقت را به اطلاع مردم برسانید. شما ممکن‌است با پول و یا باجی که می‌گیرید تلاشی کنید که این جنایت را بپوشانید،ولی بدانید این چند صد هزار چشمی که ماجرا را دیده‌اند وقتی که به شهرخود برگشتند، هیچ کس سکوت نخواهد کرد، ولی این قصه، قصه‌ای نیست‌که در دنیا بتوان روی آن سرپوش گذاشت. جمعه خونین مکّه و جمعه پیش‌از عید قربان از این به بعد هر سال یادگار شهدا است.
تظاهرات مسلمانان در مکه یک تریبون آزاد و جهانی خواهد بود برای‌اینکه مردم جنایات حکام آل سعود و شیطانهای بزرگ دنیا را بشنوند وبدانند که این جنایتکارها برای ترمیم جنایات خود تا کجا حاضرند پیش‌بروند! ما ضمن اینکه می‌دانیم که مراکز خبری دنیا از همین الان برای‌سرپوش گذاشتن برنامه‌ریزی کرده‌اند، ولی مطمئن هستیم این از آن مواردی‌است که  
پوشیدنش آسان نیست. از این طرف هم اطلاع داریم که در سراسردنیا مراکز اسلامی و انسانهای شریف و آزاده که همه چشمشان به عربستان‌بود و همه منتظر این راهپیمایی عظیم برائت از مشرکین بودند، همه این خبررا الان گرفته‌اند و گوششان به صدای ما است و واقعیت را از زبان ما خواهندشنید و به آسانی نخواهند گذاشت که این قطعه عزیز و عظیم که برای کندن‌ریشه ظلم و ستم و ارتجاع و صهیونیست باید در اختیار مردم دنیا باشد، ازدستشان برود.
پررویی حکام سعودی به آنجایی رسیده است که هیأتی که از طرف ایران، نماینده حضرت امام، نماینده ریاست جمهوری، نماینده دولت و وزارت خارجه که برای دلجویی از عزیزان مجروح و آوردن جنازه‌های شهدا و احوال پرسی از مسئولان حج در فرودگاه جدّه وارد عربستان شدند، به اینها می‌گویند شما اگر می‌خواهید اجازه بگیرید و به مکه بروید، اول باید با مقامات سعودی ملاقات کنید و اینها می‌گویند ما با چه کسانی ملاقات کنیم با چه جنایتکارانی ملاقات کنیم؟! چه حرفی داریم با اینهایی که فرزندان اسلام را کشته‌اند که به آنها بزنیم، برای احوال پرسی اینها ما آمده‌ایم و آنها می‌گویند نه! ما اجازه نمی‌دهیم و هیئت را برمی‌گردانند. به خیال این که این هیئت به آنجا برود و صحنه‌های جنایات آنها را ببیند و به مردم بگوید و خیال کرده‌اند که این حادثه زیر سرپوش اینها می‌ماند و با این کانال انحرافی که اینها زده‌اند تبلیغات اینها ممکن است ادامه پیدا بکند! در چنین شرایطی ما چه خواهیم کرد؟ امروز در کل ایران غوغا است، خانواده‌هایی که عزیزانشان در مکه هستند، دیروز هیجان زده و ناراحت به سفارتخانه‌های عربستان و کویت هجوم بردند، این را علم کرده‌اند و روضه‌خوانی می‌کنند که ایرانی‌ها در سفارت ریخته‌اند و یک کاغذ پاره کرده‌اند و فلان کسی را ربوده‌اند و خدا می‌داند که اگر مأمورین انتظامی ما اینها را از دست مردم نگرفته بودند، چه بر سر اینها می‌آمد! اینها را گرفتند و بردند برای حفاظت در جایی نگه داشتند. نامردهای تبلیغاتی دنیا، این مسأله را مهم‌تر از اصل مسأله کرده‌اند.
رسانه‌های تبلیغی آمریکا و انگلیس و سایر جاهایی که در این توطئه‌شریک بودند، اولین حرفی که مطرح می‌کنند این است که سفارت عربستان‌چه شده و سفارت کویت چه شده! نامردها شما از اینکه چند صد نفر آدم درگرما و تشنه در خیابانهای مکه با خون خود آغشته شده‌اند و چند هزار نفر دربیمارستانها، جای دارو لگد به آنها می‌زدند حرفی نمی‌زنید و از یک حرکت‌کوچکی که مردم عزادار نسبت به یک سفارتخانه کرده‌اند، این قدر مسأله‌درست می‌کنید؟ گستاخ‌های بی‌رحم و بی‌وجدانی که این گونه با حقایق‌تاریخی دنیا می‌خواهید برخورد بکنید، آن روزها دیگر گذشته است! الان‌همه دنیا منتظرند بدانند که سازمان ملل چه خواهد کرد، حقوق  
بشر چه‌خواهد کرد، کنفرانس اسلامی چه خواهد کرد، علمای اسلامی چه خواهندکرد و روحانیون سراسر جهان چه خواهند کرد؟
مسأله از چند ایرانی، چند لبنانی و چند افغانی گذشته، قضیه هتک حرمت خانه خدا است. اینجا جایی است که یک مگس را نمی‌شود به این صورتی که شما برخورد کردید از میان برد، اینجا خراشی به بدن کسی نمی‌شود وارد کرد، آن هم به دست مدعی خدمت به حرم! مردم منتظر هستند ببینند که این بی‌احترامی که به مقدسات اسلام شد، این هتک حرمتی که در تاریخ شد و این فاجعه‌ای که برای اولین بار در تاریخ کعبه به این فضاحت و در برابر دوربینهای زیادی که داشت منظره را ضبط می‌کرد اتفاق افتاد، و جواب این رگبار گلوله‌ای که فضای عربستان را گرفته بود، در دنیا مجامع خبری، مجامع سیاسی و کنفرانس‌ها و شورای شوم همکاری خلیج فارس - که اگر خودش را تبرئه نکند شریک این جرم ممکن است قلمداد بشود - چگونه خواهند داد؟ اینها همه باید به این قضیه جواب بدهند. خیال می‌کنند اینکه چند تا شاه برای فهد پیشقدم می‌شوند، مسأله را حل می‌کند. تصمیم روی این مسأله را یک میلیارد مسلمان می‌گیرند. کعبه مال سعودی‌ها و مال عربها نیست. کعبه مال همه مسلمین است. من این مصیبت عظمی را قبل از همه به رهبر عزیزمان تسلیت عرض می‌کنم و می‌دانم که امروز آن قلب رئوف ایشان تحت فشار است! چون بچه‌های روحانی خودش و فرزندان این انقلاب را بیشتر از فرزندان خودش دوست دارد و من می‌دانم که ایشان چه حالی دارد. گرچه این دل محکم واین سینه فراخ و این حوصله عظیم در طول زندگی خودش از این گونه حوادث را زیاد تحمل کرده است. من به خانواده‌های شهدا تسلیت و تبریک می‌گویم. شما افتخار بزرگی را کسب کردید.
این بچه‌ها، این شوهرها، این مادران و این خواهران شما رفتند خانه خدارا زیارت کنند، ولی از خانه گذشتند و به ملاقات صاحب خانه رفتند، ازخیابانهای گرم مکّه یکسره در فردوس اعلی پرواز کردند و در کنار انبیاء واولیاء و در ردیف شهدا به میهمانی خدا رفتند. اینها میهمانان عزیز و عظیم‌خدا هستند و خون اینها در آینده و تاریخ قبر اینها در هر کجا که باشد الهام‌بخش است. شما خانواده‌ها متأثر نباشید، خودتان را تسکین بدهید، تبریک‌بگویید به خودتان که چنین چیزی را دارید. امام در این پیام تاریخی خود که‌بیان کرده‌اند انگار از این شهدا حرف زده‌اند. اینها حاجی واقعی هستند، حج‌و زیارت اینها مقبول است و مساوات همه مردم را در کعبه اعلام می‌کند که‌عرب و عجم و سفید و سیاه و سرخ همه در یک ردیف در آنجا آمده‌اند وخداوند در آخر می‌فرمایند: «وَ مَنâ یُّرِدâ فüیهِ بالâحûادٍ بظُلمِ نُّذقâهُ مِنâ عَذûابٍ اَلüیمٍ» خیلی جمله تسلیت آمیزی است. خداوند می‌فرماید هر کس اینجابخواهد از منشاء الحاد و ظلم با مردم برخورد کند و  
ظلمی را مرتکب بشود،خداوند او را عذابی سخت می‌چشاند، خدایا می‌دانی که آمریکایی‌ها و حکام سعودی حرمت خانه تو را شکستند و می‌دانی که ظلمی را که منع‌کردی و تهدید کردی، مرتکب شدند و می‌دانی که مسلمانانی که شعار مرگ‌بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌دادند، غیر از رضایت تو در آن هوای گرم هیچ‌چیز نمی‌خواستند. خدایا انتقام خون این شهدا و این عزیزان و این‌مصدومین را براساس وعده‌ای که به ما فرموده‌ای باید بگیری. ما به عنوان‌سربازان خدا و به عنوان کسانی که مجری احکام خدا هستیم خود را موظف‌می‌دانیم که انتقام خون شهدا را هم از آمریکا و هم از حکام سعودی بگیریم.انتقام خون شهدا این نیست که به اندازه اینها یا ده برابر اینها از قاتلانشان‌کشته بشود؛ انتقام این شهدا این است که ریشه حکام سعودی از منطقه کنده‌بشود، انتقام این خونهای مقدس این است که حرمین شریف و بقیع مقدس‌از لوث وجود روحانیون شرور و خبیث پاک بشود و انتقام خون این شهدااین است که ثروتهای عزیز و عظیم دنیای اسلام که در زیر خاکهای‌جزیره‌العرب در جنوب خلیج فارس خوابیده است، از دست این جنایتکاران‌و عاملان استکبار گرفته بشود و در مصارف مسلمین و اسلام و برای عظمت‌جهان اسلام در مبارزه با کفر و الحاد و استکبار مصرف بشود. این کار ازپریروز عصر شروع شده و کسی نمی‌تواند هم جلو این حرکت را بگیرد. اگردنیا داران کم صبر و کم حوصله‌اند، خداوند و سربازان و رهروان راه خداوندباید صبر و متانت داشته باشند و با برنامه‌ریزی باید به این اهداف مقدس‌اسلام برسند و راهی را که خود این خبیثها و شرورها شروع کردند ما با هل‌دادن اینها در کوره‌راهی که خود انتخاب کرده‌اند آنها را به جهنم و مرگ حتمی‌ان‌شاءالله برسانیم.
من از طرف همه مسئولان کشور و از طرف شخص حضرت امام و نمایندگان اسلام از شما امت عزیز وعظیم و هشیار و بیدار که امروز این حماسه را در خیابانهای تهران به نمایش گذاشتید و از همه مردممان که در سراسر کشور که گزارشها نشان می‌دهد همه جا مثل تهران، خیابانها یکپارچه عزا و صحنه تظاهرات است تشکر می‌کنم و از عزیزانی که در این مجلس از مقام ریاست جمهوری، ریاست دیوان عالی کشور و هیأت دولت و نمایندگان و سایر شخصیتها شرکت کرده‌اند متشکرم و از همه دوستان اسلام در سراسر دنیا دعوت می‌کنم که خود را آماده برای این که انتقام واقعی را از مسبب اصلی این فاجعه و مجری این فاجعه مناسب و با اهداف صحیح اسلامی بگیرند آماده کنند. شما را به خدا می‌سپارم و از همه شما متشکرم. در پایان عرضم به شما بشارت می‌دهم که رزمندگان شما برای جواب به حکام سعودی و صدام و آمریکا عملیات پیروزمندانه‌ای را دیشب و امروز انجام داده‌اند که به خانه‌ها برگردید و اخبار را از رادیو گوش  
بدهید.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته