سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت اولین سالگرد افتتاح مجلس در محضر امام خمینی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت اولین سالگرد افتتاح مجلس در محضر امام خمینی

تأثیرات هدایت های امام در مجلس و اهمیت مجلس شورای اسلامی

  • حسینیه جماران,تهران
  • چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۶۰

                                                            بسم الله الرحمن الرحیم                              

امروز آخرین روز اولین سال کارکرد مجلس شورای اسلامی است. هفتم خرداد سال گذشته شروع کردیم و [در] آخرین روز سال توفیق زیارت امام را به دست آوردیم. گزارش کوتاهی از وضع مجلس به محضر اماممان عرض می‌کنیم و می‌دانیم که رهبرمان در این مدّت حرکات مجلس و وضع را زیر نظر داشته‌اند و تحقیقاً نظراتی درباره مجلس دارند.

یکی از خواسته‌هایمان از این جلسه و این زحمتی که به ایشان داده‌ایم، این است که آنچه را که برای مجلس شورای اسلامی و برای بهتر عمل کردن فرزندان خویش مفید می‌دانند و آنچه را که از وضع موجود ما نامفید می‌دانند به ما بگویند و ما را راهنمایی کنند؛ مثل گذشته.

همان‌طور که معلوم است کسانی که به این مجلس راه پیدا کرده‌اند. سابقه کار پارلمانی نداشته و پارلمان آزاد هم ندیده‌اند ما بکر و فاقد تجربه کار قانون‌گذاری، با وحی سرشار از اخلاص به انقلاب اسلامی و خدمت به مردم امیدوار به آینده وارد مجلس شده‌ایم، آیین‌نامه‌ای وجود نداشت. آیین‌نامه‌ای مربوط به یک مجلس طاغوتی، فرمایش دوران گذشته وجود داشت که با فرمانی تصمیم می‌گرفت و با فرمانی سکوت می‌کرد.

امّا کسانی که می‌خواستند با آن آیین‌نامه کار کنند، افرادی بودند که به هیچ‌چیز غیر از حق و درک خودشان نمی‌توانستند اعتماد کنند، عدّه‌ای واعظ، عدّه‌ای معلّم، عدّه‌ای استاد، عدّه‌ای کارگر، عدّه‌ای کاسب و هر تیپی از هر طبقه‌ای فقط با روحی سرشار از ایمان به قصد خدمت وارد این مجلس شدند.

نبودن تجربه کار قانون‌گذاری، ندیدن یک دوره مجلس آزاد، نداشتن آیین‌نامه، گرفتاری مسائل جاری، مسائلی که جنگ بر کشور تحمیل کرد، مسائلی که نبودن کابینه در ابتدای کار مجلس به وجود آورد، مسائلی که در رابطه با گروگان‌ها داشتیم، آنچه در تشکیل کابینه دچارش شدیم و وقت مجلس را بارها و بارها صرف تشکیل کابینه یک وزیر و دو وزیر کردیم و نیازهای روزمره‌ای که دولت و ممکلت و مردم داشتند که هر روز به‌صورت فوریتی و دوفوریتی وارد مجلس می‌شد و مجلس به خاطر اینکه می‌خواست کار کشور رواج پیدا کند، ناچار تن می‌داد و کارهای جاری خودش را به زمین می‌گذاشت، همه این‌ها چیزهایی است که زیر نظر امام هم بوده و امام هم توجّه دارند.

ما موفّق شدیم شکل‌بندی مجلس را تنظیم کنیم، موفّق شدیم اعتبارنامه‌ها را حدّ معقول رسیدگی کنیم، افراد ناشایست را از مجلس بیرون کنیم و افراد شایسته را بپذیریم کارهای جاری دولت، کابینه، مسئله گروگان‌ها و مسئله جنگ و بودجه را در چند مرتبه عمل کردیم، خوشبختانه امروز بعد از یک سال تجربه و آشنا شدن به شیوه کار یک مجلس آزاد، آمادگی داریم که به کارهای اساسی کشور رسیدگی کنیم و تصمیمات مناسب بگیریم؛ و در این مجموعه‌ای که در مجلس هستند، این‌قدر حسن نیّت و آن‌قدر علاقه به انقلاب و آمادگی [و] ایثار وجود دارد که در راه اعتلای انقلاب از هیچ‌چیز فروگذاری نکنیم.

این آمادگی را من به عیان در مجلس می‌بینم و همان‌طور که امام اطّلاع دارند، در این سال مسائل مهمی در دستور کار ما هست؛ ما شوراها راداریم که از دستاوردهای عظیم انقلاب است. ما بازسازی را داریم که باید برای آینده کشور را مناسب با انقلاب اسلامی تنظیم کنیم. لایحه تجارت خارجی را داریم که برای ملّی کردنش و رفع ستم و تبعیض و استثمار مشغولیم. قانون احزاب، مطبوعات، زمین شهری و در آینده به‌طورکلی کشاورزی و وضع مالکیت کارهایی است که در دست داریم و امیدواریم که بتوانیم بنیاد جمهوری اسلامی را با این قوانینی که امسال تهیّه می‌کنیم، مستحکم و راه را مشخص‌تر کنیم.

اکثریت نزدیک به تمام اگر احتمال اغراق نمی‌دادم می‌گفتم تمام شاگردان قدیمی شما هستیم؛ بعضی‌ها مستقیم و بعضی‌ها غیرمستقیم و ما غیر از مسئله رهبری و حقوق رهبری به اثر نصایح و راهنمایی‌های شما ایمان داریم و مخلصانه تقاضا داریم که آنچه درباره این مجلس و این مجلسیان و شاگردها و پیروان خودتان مصلحت می‌دانید که ما را بهتر کند و آینده‌مان را فعّال تر از گذشته کند و نواقصی را که حتماً زیاد داریم رفع کند، ما راهنمایی کنید.

و در خاتمه این نکته را ضروری می‌دانم که تذکّر بدهم امروز مجلس شورای اسلامی به‌مثابه قلب این انقلاب دشمنان فراوانی پیدا کرده؛ با تریبون مستقیم و با اخبار بدون سانسورش و با حضور تماشاچی و خبرنگار آزاد. مرکز تصمیم‌گیری یک کشور همه‌چیزش در اختیار جامعه است.

هیچ‌چیز از مردم مخفی نداریم؛ غیر از این دو، سه جلسه سرّی که به خاطر جنگ و مسائل دیگر داشتیم که در اولین فرصت باز مردم می‌فهمند که بعضی‌هایش را هم فهمیدند و [یا وجود] یک مرکز این‌جوری که در اختیار مردم گذاشته [شده] و مردم می‌بینند که خانه خودشان است [و] یک حرف از مطالبی که آنجا می‌گذرد، بر ایشان مخفی نیست و کوچک‌ترین انحراف زیر چشم تیزبین مردم است، دشمن می‌فهمد که اینجا دارد اعتبار خودش را  نشان می‌دهد و مردم دارند اعتماد می‌کنند.

دشمن تصمیم گرفته که تضعیف بکند و اینجا را زیر سؤال ببرد و این خطر وجود دارد که البتّه من نفوذ و موفّقیّت دشمن را خیلی ضعیف می‌بینم؛ چون [یا] شایعه و تهمت نسبت به گروهی که همه‌چیزش را در اختیار مردم است، نمی‌شود تردید ایجاد کرد.

درعین‌حال من خدمتتان عرض می‌کنم به دلیل اینکه ما در معرض این مسائل هستیم و احساس عداوت‌ها، دشمنی‌ها، فشارها و کینه‌توزی‌ها و توطئه‌ها را دائم، احساس نیاز می‌کنیم که باز از رهبر عزیز و نور چشممان استمداد کنیم.

والسلام علیکم و رحمه اللّه.