خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۷۵

 

 

سه‌شنبه 20 آذر 1375 | 28 رجب 1417 // 10 دسامبر 1996

 

[آقای علی‌اصغر احمدی]، نماینده و فرماندار و امام‌جمعه شاهرود آمدند. تقاضا داشتند که برای افتتاح کارخانه سیمان و فرودگاه و بیمارستان، به شاهرود بروم. گفتند، صحبت‌های جدایی از سمنان را دیگر پیگیری نمی‌کنند و تقاضاهایی برای عمران داشتند. [آقای عزت‌الله نوری]، نماینده و امام‌جمعه قروه آمدند. از استاندار شاکی بودند و تقاضاهای زیادی برای توسعه شهرستان داشتند.

آقای [حسین] انصاری، نماینده نیشابور آمد. چند تقاضا برای عمران و کمک به مدارس و اظهار آمادگی برای همکاری بیشتر با من داشت و گفت تحقیق بدیعی در مورد حاکمیت دینی دارد.

با توجه به ترکیب جدید، با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دیدار رهبری رفتیم. من صحبت کوتاهی کردم[1] و ایشان هم صحبت مفصلی درباره خدمات گذشته شورا و برنامه آینده نمودند و تأکید بر توجه بیشتر به فرهنگ عمومی داشتند.[2]

عصر کارهای دفتر را انجام دادم و اسناد خاطراتم را خواندم. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. مقداری بحث شد، در نحوه کار با ترکیب جدید و قرار شد، گروهی بررسی کنند و پیشنهاد اصلاح ساختار و محتوا بیاورند. رؤسای دو دانشگاه را تصویب کردیم و اجازه دادیم دانشگاه علوم رضوی مشهد، کنکور اختصاصی داشته باشد.

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در این دیدار که به مناسبت انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، از اعضای قدیمی این شورا به سبب انجام کارها و تلاش‌های مخلصانه آنان در زمینه مسائل فرهنگی قدردانی و تشکر کردند و افزودند: «با افزایش تعداد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه این شورا اهمیت بیشتری خواهد یافت و باید متناسب با توقعات زیادی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود، دبیرخانه  آن نیز به صورتی فعال و با یک مدیریت مباشر و کاملاً ناظر در صحنه حضور داشته باشد و اینجانب از زحمات جناب آقای میرسلیم، به عنوان یک شخصیت فرهنگی و فهیم در اداره دبیرخانه این شورا صمیمانه تشکر می‌کنم. اینجانب به مسائل فرهنگی بهای زیادی می‌دهم و اعتقاد راسخ دارم که قوام یک کشور و ملیت یک ملت به فرهنگ آن ملت است و بیش از هر چیز فرهنگ یک ملت وجه تمایز او را با سایر ملت‌ها نشان می‌دهد.» ایشان اهمیت سرمایه‌گذاری ویژه در امور فرهنگی را برای حفظ استقلال، رسیدن به خودکفایی، تأمین رفاه عمومی، تحکیم تدین مردم و تحقق یک تمدن بزرگ اسلامی خاطرنشان کردند و گفتند: «مسأله فرهنگ را باید مسأله اول این کشور به حساب آورد و بدون تردید با پشتیبانی و تقویت بنیه‌های فرهنگی، پیشرفت این کشور در تمامی زمینه‌ها تضمین خواهد شد؛ اما اگر فرهنگ کشور اصلاح و پایه‌های آن مستحکم نشود، به احتمال زیاد برنامه‌ریزی در همه کارها ابتر خواهد بود و به نتایج قطعی آن نمی‌توان امیدوار بود.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بخش بیانات 1375