خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

حذف تعدادی از روزهای مناسبتی از تقویم ملی در جلسه شورای انقلاب فرهنگی

  • تهران
  • سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۷۵

سه‌شنبه 10 مهر 1375 // 17 جمادی‌الاول 1417 // 1 سپتامبر 1996

 

برای مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه [بین‌المللی صنعت و بازرگانی تهران]، از منزل به محل نمایشگاه بین‌المللی رفتیم. از غرفه‌های معادن و فلزات و دو سالن صنایع و سالن ایتالیا و بخشی از غرفه‌های روباز بازدید نمودیم. کمیت و کیفیت صنایع داخلی رشد چشمگیری کرده و خیلی جالب و باشکوه است. 2500 شرکت داخلی و 1500 شرکت خارجی شرکت کرده‌اند. رئیس جمهور سیرالئون هم آمده بود. در مراسم، گزارش [آقای علی سعیدلو]، رییس نمایشگاه و [آقای یحیی آل‌اسحاق]، وزیر بازرگانی را شنیدیم. من هم سخنرانی مبسوطی، در اهداف نمایشگاه و جلوه‌های پیشرفت ایران نمودم.[1]

به دفتر رفتم. تا عصرکارها را انجام دادم. عصر [آقای الک آروین]، وزیر تجارت آفریقای جنوبی آمد. دربارة همکاری‌ها صحبت شد؛ همراه چهل نفر دیگر برای نمایشگاه آمده‌اند. [آقای چادری عبدالستار]، وزیر صنایع پاکستان آمد. مذکرات تشریفاتی بود. در نمایشگاه، در مسیر با فرستادگان سودان و اوگاندا که برای ادامه مذاکرات صلح آمده‌اند، صحبت کوتاهی کردم؛ گفتم که قبل از تکمیل مذاکرات برنگردند. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. تعدادی از هفته‌ها و روزهایی که دارای مراسم‌اند، حذف‌کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ایران اسلامی با برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی، تنها به گسترش زمینه‌های تجاری نمی‌اندیشد، بلکه درصدد است تا با نزدیک‌سازی کشورها به یکدیگر، از تنش‌ها، نفرت‌ها و دوگانگی‌های آنها نسبت به هم با هدف یاری دادن به صلح و ثبات جهانی بکاهد. تحقق صلح و امنیت در جهان، هدف مقدسی است و برپایی چنین نمایشگاه‌هایی به‌منزله نقطه ارتباطی میان ملل و دولت‌های مختلف، برای همکاری‌های بیشتر در سطح جهانی است. به‌رغم شیطنت‌ها و توطئه‌های آمریکا و کشورهایی که استقلال اقتصادی ایران اسلامی را نمی‌خواستند، بخش عمده راه طولانی سازندگی، با همت مردم طی شد و امروز زیربناهای کشور، بیش از پیش مستحکم شده است. برنامه توسعه و سازندگی ایران اسلامی، الگوی موفقی بود که اجرا شد و کشور را تا حدود زیادی از وابستگی نجات داد. حضور واقعاً کم‌سابقه شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال، به‌رغم تبلیغات بسیار شدید امپریالیسم خبری که مایل نبودند این نمایشگاه رونق یابد، پیام شیرینی برای بشریت است و نشان داد که تبلیغات سنگین بوق‌های تبلیغاتی، قادر نیست افکارملت‌ها و دولت‌های آگاه و هوشیار را به سمت خود سوق دهد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.