خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

از طرح‌های وسیع شهرداری در اصلاح جاده قدیم کرج، تعجب کردم.

  • شنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۴

شنبه 25 آذر 1374  //23  رجب  1416   //     16 دسامبر 1995

 

از منزل به کارخانه مگا موتور رفتیم. در جلسه توجیهی، آقای [محسن] رادنیا [مدیرعامل شرکت‌ مگا موتور]،  طرح‌های یازده‌گانه ساخت اجزای خودرو را داد و بیشتر از قوای محرکه مثل موتور و گیربکس و اکسل که عمدتاً با استفاده از کارگاه‌های قطعه ساز صنعتی و مونتاژ در محل کارخانه انجام می‌شود و ارزبری پیکان و پراید را پایین می‌آورد. از خطوط تولید و مونتاژ و آزمایشگاه مدرن آن بازدید کردیم.

در جمع کارکنان و صنعتگران قطعه ساز طرف قرارداد، آقای نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] گزارش داد و گفت، با این شیوه در چند مجموعه، چهل هزار نفر به کار گرفته شده‌اند و 200 میلیارد تومان هزینه می‌شود. گفت برای سال آینده، 110 هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌شود که به‌اندازه تقاضا است. من هم صحبت مبسوطی کردم [1]. از این سیاست و سایر کارهای انجام‌شده درراه تولید خودرو و خودکفا کردن کشور از واردات خودرو تمجید کردم.

در مسیر از طرح‌های وسیع شهرداری در اصلاح جاده قدیم کرج، تعجب کردم. به دفترم برگشتم. تا عصر کارها را انجام دادم. به بانک مرکزی تأکید کردم که اعتبار اسنادی تجهیزات متروی تهران را باز کند. عصر دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به گینه و پاریس را داد. جلسه شورای جمهوری‌های شمالی [آسیای میانه] را داشتیم. در مورد اعتبارات و صادرات و واردات و اصلاح وضع گمرکات و مرزها تصمیم‌گیری شد.

شب شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، برای نامزدهای انتخابات مجلس جلسه داشت. قرار شد برای حفظ جامعیت روحانیت، پنج نفر از خط مقابل باشند. به خانه آمدم. تعدادی کتاب مراسم و دعاهای سفر حج را برای عفت آوردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «سرعت رشد تولید ساخت انواع خودرو و توانایی کشور در طراحی و تأمین مواد اولیه صنعتی، نشان می‌دهد، رسیدن به تعادل در عرضه و تقاضا و کاهش فشار بر قیمت خودرو در داخل کشور، در سال ‌آینده حتمی و اجتناب‌ناپذیر است. پیشرفت‌های صنعتی عمده در صنعت خودروسازی کشور و گردش سرمایه‌ای بالغ‌بر 2100 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 40 هزار نفر، حرکت بسیار باارزش و مؤثری در اقتصاد کلان است و ثابت می‌کند، دولت راه درستی برای احیا و توسعه صنعت کشور انتخاب کرده است.» رجوع کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.