خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۴

جمعه 6 اردیبهشت 1364   5 شعبان 1405   26 APRIL 1985

    تا ساعت ده‏ونیم در منزل، برای خطبه‏های جمعه مطالعه کردم. گزارشها را برایم آوردند و آنها را خواندم. شورای امنیت سازمان ملل اعتراف کرده است که علیه نیروهای ایرانی از سلاحهای شیمیائی استفاده شده ولی صریحاً اسم عراق را نیاورده است. با نخست‏وزیر مشورت کردم. قرار شد که ضمن استقبال از این گام مثبت، به دلیل عدم صراحت مدعی شویم.

    خطبه‏های نماز جمعه را یکی در [ادامه بحث] عدالت اجتماعی و دیگری راجع به عوامل و آثار جنگ شهری [میان ایران و عراق] ایراد کردم. به آقای ناطق [نوری] وزیر کشور گفتم که جلوی کندن بی رویه خیابان‏ها برای آب و برق و تلفن و گاز و... را بگیرد. ستاد [برگزاری]نماز جمعه برای مخارج جاری استمداد کرد. امام مبلغی می‏دهند ولی کم است.

    عصر سرهنگ [مصطفی]ترابی آمد و گزارشی از وضع دفاعی داد. پیشنهاد کرد که آموزش مردم برای دفاع در مقابل حملات شیمیائی احتمالی عراق شروع شود. آقای صیاد[شیرازی] آمد و ضمن ارائه گزارش پیشرفت برنامه عملیات، درباره مشکلاتی که با سپاه و ارتش دارد، خواستار حمایت قوی شد.

    شب وضعیت قرمز اعلام شد و ضدهوایی‏ها کار کردند، اما بعداً معلوم شد که هواپیماهای عراقی به فضای تهران نرسیده‏اند. ظهر آقای [حسین]علائی یکی از فرماندهان سپاه که همکار آقای صیاد[شیرازی] در عملیات آینده است، آمد و از طرح آقای صیاد اظهار نارضایتی می‏کرد.