خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۶۳

 پنجشنبه 15 آذر 1363

    از وضع هواپیمای ربوده شده، استفسار کردم؛ بحرانی است. احتمال خطر برای مسافران هواپیما موجود است. قبل از دستور در جلسه علنی [مجلس شورای اسلامی]، راجع به هفته وحدت و حادثه ناگوار پخش مواد سمی از کارخانه شیمیائی آمریکائی، در "بوپال" هندوستان - که منجر به مرگ حدود دو هزار نفر و مسموم شدن حدود هفتاد هزار نفر شده است، - صحبت کردم.

    برای بحث درباره مسئولیت حفاظت شخصیتها، جلسه [مجلس شورای اسلامی] را غیر علنی کردیم. طرح پیشنهاد واگذاری آن به سپاه رأی نیاورد که این جریان، اثر ناگواری برروی سپاهیان خواهد داشت.

    ظهر، با ائمه جمعه خوزستان ملاقات داشتم؛ از کمبودها و مشکلات استان گله‏داشتند. قرار شد هر موضوع مورد شکایت را جداگانه بنویسند که مشکلات مربوط به آن موضوع را تعقیب کنیم. [همچنین] خواهان ادامه جنگ بودند.

    آقای نیکنام، مسئول فرهنگی ستاد نماز جمعه [تهران] هم آمد. برای پخش سخنرانیهای قبل از خطبه‏ها از رادیو، کمک می‏خواست. از خلوت شدن نماز جمعه‏های شهرستانها، اظهار ناراحتی می‏کرد.

    عصر، دادستان‏ها و حکام شرع سپاه [سراسر کشور] آمدند. برای آنها مفصلاً صحبت کردم.

    مسئولان بنیاد [امور] مهاجران جنگ آمدند و از کمی بودجه و کارشکنی نمایندگان مجلس [در کار بنیاد]، گله داشتند. خبر رسید که امروز هواپیماربایان یک [مسافر] آمریکائی [دیگر] را کشته‏اند و جسدش را بیرون انداخته‏اند و برای بدست آوردن خواسته‏هایشان از دولت کویت تهدیدات بیشتری کرده‏اند.

    شب، با تماس تلفنی با مراجع مسئول، وضعیت هواپیمای کویتی را استفسار کردم. قائم مقام وزارت امور خارجه، آقای [علی محمد] بشارتی گفت، امید به حل مسالمت‏آمیز [جریان هواپیما ربایی] بیشتر شده است. شب، به خانه آمدم. برف هم می‏بارید. برف زیادی در شمیرانات جمع شده است.