خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خبر محسن رضایی از افزایش فشار عراق در مهران *** توصیه پزشک معالج امام به هاشمی

  • دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۶۲

    در منزل ماندم. صبح دکترمعتمدی پزشک معالج امام آمد. به ایشان گفتم که در دو سه هفته اخیر، دو سه بار، قفسه سینه‏ام درد گرفته است. گفت که باید خیلی مراقب باشم. قرار شد هفته آینده، نواری از قلب من بگیرد و آزمایشی هم از خون داده بشود. از وضع بهداشت گله داشت و از ضعف بهداری و عدم ایمان مسئولان بهداری به بهداشت و از فشار دانشجویان براساتید؛ پیشنهاد تغییر وزیر بهداری را می‏داد.

    ظهر، اخوی محمد آمد و محورهای مصاحبه‏ها و تبلیغات آینده در رابطه با حزب توده را که در کمیسیون مخصوص مطرح بود، توضیح داد. قرار شد، چیزهایی که مایه تضعیف ارتش می‏شود، تعقیب نشود و مواظب سیاست توده‏ایها، مبنی برایجاد اختلاف و ادعای نفوذ در ارگانها و تاثیر در حرکت ارگانها باشند. محورهای جاسوسی، خرابکاری، براندازی، عامل بیگانه بودن و... تایید شد. راجع به صداوسیما و مذاکره با رئیس جمهور هم صحبت شد.

    عصر، گروهی از مسئولان مدرسه نیکان آمدند و نگران سیاست وزارت آموزش وپرورش، در محدود کردن فعالیت این‏گونه مدارس و نیز ضربه خوردن از ناحیه وضع سیاسی بد انجمن حجتیه، به خاطر همکاریشان با مدرسه بودند.

    آقای خامنه‏ای، تلفنی خواستند که در جلسه‏ای برای آینده جنگ شرکت کنم. آقایان [سرهنگ علی]صیاد [شیرازی] و [محسن]رضایی به همین منظور از جبهه آمده‏اند. قرار گذاشتیم، فردا صبح جلسه باشد. و اطلاع دادند امروز فشار عراق در مهران، زیاد بوده و در جنوب مهران مقداری جلو آمده‏اند. گرچه اطلاعیه قرارگاه نجف - که شب منتشر شد - چیزی غیر از این را گفت. فائزه و دکتر حمید لاهوتی آمدند. وزارت بهداری با رفتن حمید به گنبد برای انجام وظیفه کار خارج از مرکز، مخالفت نموده؛ با اینکه مدتی آنجا کار کرده است. بیشتر وقتم، صرف مطالعه شد. مقداری هم با محسن صحبت کردم و او را در جریان امور کشوری قرار دادم.