خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1360/ کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1360/ کتاب «عبور از بحران»

ملاقات نخست وزیر و فرماندهان سپاه با هاشمی *** پیشنهاد ایتالیا به هاشمی برای خاتمه جنگ

  • شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۶۰

 در منزل مطالعه می‏کردم. ساعت ده به مجلس رسیدم. در کمیسیون مشترک‏امور داخلی ودفاع برای بحث درباره طرح اطلاعات شرکت کردم. نخست وزیرو سپاهیان هم بودند.اکثریت، نظرشان این بود که سپاه، ارتش و شهربانی هم درکنار اطلاعات مرکزی، اطلاعات درمحدوده کار خودشان داشته باشند.

 ظهر و عصر ملاقاتهایی داشتم. ناخداافضلی آمد و راجع به مین‏گذاری و مین‏روبی‏توضیحاتی داد. اطلاع داد که وابسته نظامی ایتالیا گفته: کشورهای نفت‏خیز منطقه مایلندشصت میلیارد دلار خسارت جنگ را از طرف صدام به ایران‏بدهند و ایران از شرط سوم که‏کیفر صدام است، منصرف شود. خبر داد که چهل‏کانتینر از اجناسی که ما در آمریکا از پیش ازانقلاب داشته‏ایم وارد بنادر ایران‏شده و گفت: غربیها از تحویل اسلحه توسط شوروی به ایران‏نگرانند. به صرف‏خیال و وهم.

 شب آقای دکتر ولایتی آمد و از اخبار پیشرفتهای سیاست خارجی گفت. کشورهای‏کوچک خلیج فارس از سیاست دوستی ما استقبال کرده‏اند. هیأت‏صد نفری اقتصادی ترکیه که‏این روزها از کشور ما دیدن می‏کنند، مفید وکارگشاست. ضیاءالحق پیغام داده که شرایطخودمان در مورد آتش بس رابگوئیم که از نظر ما دفاع کنند. سوریها هم این روزها هیأت‏بزرگی به ایران‏می‏فرستند. شب در مجلس ماندم، به ا خبار گوش دادم و مطالعه کردم.