اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • سال ۱۳۶۱(نیمه اول)/ بزرگترین مجموعه دانشگاهی در خاورمیانه: دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد

سال ۱۳۶۱(نیمه اول)/ بزرگترین مجموعه دانشگاهی در خاورمیانه: دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد

فکر تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در دورانی که دانشگاه‌ها به‌دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل بودند، در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ از سوی عبدالله جاسبی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شد و مورد حمایت امام خمینی هم قرار گرفت.
سال ۱۳۶۱(نیمه اول)/ بزرگترین مجموعه دانشگاهی در خاورمیانه:  دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد

 هاشمی رفسنجانی که آن روزها رئیس مجلس شورای اسلامی و امام جمعه تهران بود، در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت:«یکی از طرق این است که از همین امسال در هر جا که دستمان رسید و شاید کم‌ کم به روستا هم بکشد - البته به شهرهای کوچک به آسانی می‌رسد - مراکزی درست کنیم به‌نام دانشگاه آزاد.» 

چهار ماه بعد از مطرح شدن این موضوع پایه‌های اولیه تأسیس دانشگاه آزاد با مشخص شدن هیأت امنا و انتخاب اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس شورای موقت دانشگاه شکل گرفت و هاشمی رفسنجانی طی حکمی با سربرگ مجلس شورای اسلامی، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرد. همچنین مدتی بعد هیأت مؤسس دانشگاه معرفی شدند که شامل آیت‌الله سید علی خامنه‌ای ( رئیس‌جمهوری وقت)، هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس وقت)، میرحسین موسوی (نخست‌وزیر وقت)، سید احمد خمینی (یادگار امام) و عبدالله جاسبی بودند. هیأت مؤسس در اولین جلسه عبدالله جاسبی را که پیش از آن به‌عنوان رئیس موقت انتخاب شده بود، به‌عنوان رئیس دانشگاه منصوب کردند، سمتی که جاسبی سه دهه مسئولیت آن را برعهده داشت.پس  از مشخص شدن ساختارهای کلی دانشگاه آزاد اسلامی، جاسبی مقدمات راه‌اندازی دانشگاه و شرایط برگزاری آزمون برای پذیرش دانشجو را در پیش گرفت. اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نام گرفت که با کد ۱۰۱ معرفی شد و بعد از آن تبریز میزبان دومین واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که کد این مرکز هم ۱۰۲ گذاشته شد. در کنار مشخص شدن ساختمان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی؛ جاسبی و دیگر مدیران دانشگاه آزاد مقدمات برگزاری آزمون دانشگاه آزاد را فراهم کردند و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها، اولین آزمون دانشگاه آزاد در اسفند سال ۱۳۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در شاهرود، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود ۳۰۰۰نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند. مجموعه دانشگاه‌های آزاد در حال حاضر بزرگترین مجموعه دانشگاهی در خاورمیانه و یکی از بزرگ ترین مجموعه های دانشگاهی در کل جهان محسوب می‌شود.