اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • بهانه‌تراشی صداوسیما برای سانسور نام هاشمی از سخنان روحانی / مگر رئیس‌جمهور خلاف واقع گفت؟

بهانه‌تراشی صداوسیما برای سانسور نام هاشمی از سخنان روحانی / مگر رئیس‌جمهور خلاف واقع گفت؟

واکنش صداوسیما به هجمه های گسترده مردم و شبکه های اجتماعی نسبت به سانسور نام آیت الله هاشمی رفسنجانی از سخنان رئیس جمهور : در 5 دقیقه همه سخنرانی را نمی‌توان انعکاس داد/ ممنوعیتی در بردن نام هاشمی رفسنجانی نیست.
بهانه‌تراشی صداوسیما برای سانسور نام هاشمی از سخنان روحانی / مگر رئیس‌جمهور خلاف واقع گفت؟

رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت نسبت به ماجرای حذف نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صداوسیما که مسبوق به سابقه هم بود واکنش نشان دادند.

سیاست دوسویه رسانه ملی در ارتباط با گزارش های سیل و حواشی آن

 ماجرای سیل و حواشی‌اش این روزها پر از حرف و حدیث است، اما شاید بیشترین توجهات به رفتار صداوسیما باز گرددتلویزیون به عنوان رسانه ملی در تهیه و تدوین گزارش‌های مرتبط با این اتفاق تلخ، سیاستی دوسویه اتخاذ کرده است، چه آنکه گویا حمایت از سپاه و عملکرد این نهاد نظامی-انقلابی، در کنار نقد و نادیده گرفتن اقدامات دولت همه آن تصویری است که از قاب تلویزیون القا می‌شود، اما این دو قطبی‌سازی آشکار صداوسیما باز هم، همه ماجرا نیست.

دو قطبی‌سازی آشکار صداوسیما 

حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز یکشنبه خط 6 متروی تهران و دو پروژه شهری دیگر پایتخت را افتتاح کرد و در سخنرانی این افتتاحیه حرف‌هایی زد که باز هم به مذاق تلویزیون ایران خوش نیامد و باعث شد تا بخشی از سخنان رییس‌جمهوری درباره نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ساخت پروژه‌های مترو و سدسازی در کشور سانسور شود.

حرف های رئیس جمهور به مذاق صدا و سیما خوش نیامد

به گزارش اعتمادآنلاین، روحانی در بخش‌هایی از اظهارات خود با تقدیر از سیاست‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای پروژه‌های سدسازی و راه‌اندازی خطوط مترو علی‌رغم همه مخالفت‌های عصر خودش در کشور، چند باری نام او را برای تمجید و تعریف بر زبان آورد اما این بخش از سخنان روحانی هرگز از بخش‌های خبری تلویزیون پخش نشد تا مشخص شود سیاست صداوسیما در قبال مرحوم هاشمی رفسنجانی همچنان حذف و سانسور است.

این همان مساله‌ای است که روزنامه جمهوری اسلامی آن را دیده و نسبت به آن واکنش نشان داده است. این روزنامه در ستون صرفا جهت اطلاع خود که در صفحات سیاسی آن منتشر می‌شود نوشته است: «بخش مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان رئیس‌جمهور روحانی در مراسم افتتاح خط 6 متروی تهران در خبر تلویزیون حذف شد! معلوم نیست چرا اسم بردن از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صداوسیما حتی بعد از رحلت نیز ممنوع است.»

روحانی چه گفت که صدا و سیما مجبور به حذف سخنان رئیس جمهور شد؟

اما روحانی چه گفته بود که صدا‌و‌سیما را مجبور کرد تا اقدام به حذف این بخش از سخنان حسن روحانی کند؟ آیا روحانی حرفی خلاف واقع گفته بود یا اینکه زنده نگه داشتن خدمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یاد و خاطرات مردم، جریانی خاص را نگران و تهدید می‌کند؟

روحانی از هاشمی گفت، تلویزیون سانسور کرد

حسن روحانی روز یکشنبه وقتی به تاریخچه ساخت مترو در تهران اشاره می‌کرد، هرگز نتوانست یادی از تلاش‌های هاشمی رفسنجانی نداشته باشد. همین بود که بلافاصله از تلاش‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی در مجالس اول و دوم برای ساخت مترو در تهران یاد کرد و پس از آن هم وقتی از سیل و آسییب‌های آن در کشور به‌خصوص خوزستان صحبت به میان آمد بازهم با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی کرد و گفت: «اگر سدهای خوزستان نبودند که برای وجود آن‌ها نیز مرهون تلاش‌ها و اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی هستیم که به امر توسعه کشور بعد از جنگ و به ویژه سدسازی توجه زیادی داشت، آن وقت وضعیت خوزستان امروز چگونه بود؟ اگر سد کرخه، گتوند، کارون‌ها و سد شهید عباس‌پور نبود امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد؟»

واکنش صداوسیما: بخش خبری 5 دقیقه پخش می‌شود و نمی‌توان همه سخنرانی را در آن گنجاند/ بردن نام هاشمی رفسنجانی در تلویزیون ممنوع نیست

هر چند که با انتشار این خبر اصغر عبدی، مسئول روابط عمومی حوزه سیاسی سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با «ایلنا» حذف این صحبت‌ها را به بخش خبری نسبت داد و تاکید کرد: «نمی‌توان به این موضوع ایرادی وارد دانست چرا که بخش خبری یک تایم مشخص دارد و از کل سخنرانی رئیس‌جمهور که ممکن است نیم ساعت تا 40 دقیقه باشد، در بخش خبری 5 دقیقه پخش می‌شود و نمی‌توان همه سخنرانی را در آن گنجاند.»

او همچنین درباره شائبه ممنوعیت نام بردن از آیت‌الله هاشمی در تلویزیون هم گفت: «به هیچ‌وجه اینطور نیست. اگر تلویزیون را دنبال کرده باشید، در دهه فجر دیدید که ما چقدر از سخنرانی‌های آیت‌الله هاشمی را پخش کردیم که در مورد موضوعات مختلف بوده است.»

مسئول روابط عمومی حوزه سیاسی سازمان صداوسیما همچنین تاکید کرده است: «در مورد ممنوعیت اسم بردن از ایشان به شخصه چیزی نشنیده‌ام و بعید هم می‌دانم که چنین نگاهی وجود داشته باشد. به‌طور کلی در بخش خبری صحبت‌های مهم در آورده شده و پخش می‌شود و موضوع دیگری در میان نیست.»

با این وجود اما رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت به ماجرای حذف نام هاشمی رفسنجانی در صداوسیما که مسبوق به سابقه هم بود واکنش نشان داد. از سال 88 تا زمان فوت آیت‌الله هاشمی بارها و به صورت موردی وقتی صداوسیما صحبت‌ها، خطبه‌هایی از نمازجمعه، برخی دیدارها و... را پخش نکرد شائبه ممنوعیت و سانسور چهره یا بیانات او شنیده شد.

 

انتقادها و حمایت‌ها از سدسازی‌ها در دوران سازندگی

این‌ روزها البته صحبت از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نه تنها به دلیل افتتاح خط جدید مترو که به بهانه سیل‌ اخیر در خوزستان هم بار دیگر بر سر زبان‌هاست. سیل خوزستان یک بار دیگر موضوع مزیت‌ها و مضرات سدهای آن منطقه را پیش کشیده است. برهمین اساس در کنار صحبت‌های رییس‌جمهوری درباره فواید سدهای خوزستان و کمکی که در سیل اخیر به کنترل سیلاب‌ها کردند، موافقان و مخالفان بار دیگر شروع به اظهارنظر کردند. عده‌ای وجود سدهای این استان را دلیل بروز سیل و دخالت در طبیعت و آسیب به محیط‌ زیست می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را نشانی از توسعه‌یافتگی عنوان می‌کنند و تاکید دارند که به کنترل سیلاب در استان کمک کرده است. 

فرشاد مومنی، اقتصاددان در بخشی از صحبت‌های خود در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با اشاره به مافیای سدسازی گفت: «عده‌ای خرده می‌گیرند که چرا در مورد مافیای سدسازی در ایران تا این اندازه صحبت شده است، در واقع این افراد به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود سیل هستند، در حالی که اعتراض‌ها به سدسازی معقول و کارشناسی نبوده است.»

او در ادامه با نگاه انتقادی به سدسازی‌ها در اواخر دولت سازندگی افزود: «بحث این است که در یک دوره پنج ساله در اوایل دهه 70، در حالی که تلاش‌ها به ثمر نشست و مسئله آبخوان‌داری، ضرورت پرکردن سفره‌های زیرزمینی و مهار سیلاب‌ها به نتیجه رسیده بود، یک دفعه در دوره مذکور معادل دو برابر سدهای ساخت شده در زمان پهلوی قرارداد ساخت سدهای جدید بسته شده است و مسئولی که مورد اعتراض بود در پاسخ عنوان کرده بود، کسانی که به دنبال آبخوان‌داری هستند ایران را نمی‌شناسند.»

اما حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی که در روزنامه سازندگی، ارگان رسمی این حزب نوشته، از سیاست‌های سدسازی در گذشته دفاع کرده و گفته است: «ما به تجهیز کشور و سدسازی به منظور مهار روان‌آب‌ها نیاز داریم تا از این برکت به عنوان تغذیه مصنوعی دشت‌ها و تولید نیرو و همچنین پشتوانه‌ای برای تأمین آب شرب و صنعتی کشور بهره‌برداری کنیم.»

او در ادامه افزوده است: «کشور ما باید در آینده در صنعت سدسازی و ساخت سیل‌بند و دیوارهای حفاظتی چنان قوی باشد تا بارش‌های مشابه به خوبی مدیریت شود و چنین منابع کمیابی را بدون هدف به سمت دریاها و کشورهای همسایه و باتلاق‌ها و نمکزارها رها نکرده و به هدر ندهیم. باید از گذشته درس بگیریم و مدیریت کشور در کنار فعالیت‌های روزمره به توسعه زیرساخت‌ها توجه جدی داشته باشد تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.»